Przed nami Olimpiada Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej. Już 21.11.2017 r. kilku uczniów z naszej szkoły sprawdzi swoją wiedzę w tym zakresie. Uwaga!!! W związku z tym mamy dla Was krótką powtórkę:)
Kilka słów o początkach sztuki filmowej w Polsce
(polscy pionierzy kinematografii)
ü Kazimierz Prószyński:
-
PLEOGRAF (1894) - będący jednocześnie kamerą zdjęciową i
aparatem projekcyjnym; taśma celuloidowa z perforacją między poszczególnymi
klatkami była przesuwana za pomocą specjalnego chwytaka, ząbków i tzw.
ekscentryka (mimośrodu), wprawianego w ruch korbką;
- BIOPLEOGRAF
(1898) – nowa wersja pleografu ze zmienną pracą dwóch obiektywów;
- krótkie filmy dokumentalne –
krótkometrażowe (1902-1903): „Ulica Franciszkańska”, „Ślizgawka w Łomiankach”,
„Polewacz polany”, „Aleje Ujazdowskie” oraz filmy inscenizowane „Mazur
kostiumowy”, „Pan Twardowski”;
- pierwsza w Polsce wytwórnia filmowa
Towarzystwo Udziałowe Pleograf (1901-1902);
- pierwszy polski film fabularny „Powrót
birbanta” (1902);
- opracowanie metody synchronizacji dźwięku i obrazu
filmowego;
- udoskonalenie aparatu filmowego – usunięcie drgań
i migotania światła (1909);
- AEROSKOP
(1910) – pierwsza ręczna kamera filmowa, używana m. in. przez frontowych
operatorów brytyjskich w czasie I wojny światowej;
Aeroscop, foto: wikipedia/domena publiczna
- tani amatorski aparat filmowy Oko (1912);
- KINOFON
(1913) urządzenie do odtwarzania dźwięku;
ü Piotr Lebiedziński:
-
aparat/kamera zdjęciowa i projekcyjna (1893) – nie nadawała się do praktycznego
nagrywania ze względu na zastosowanie w niej kliszy;
ü Jan Popławski:
-
ZOOSKOP (1893-1896) – uniwersalny,
bardzo silny obiektyw mikroskopowy, będący jednocześnie kamerą i projektorem;
ü Jan Szczepanik:
-
barwny film małoobrazkowy (1898);
ü Aleksander Pruszko:
-
system zapisu dźwiękowego na taśmie filmowej za pomocą komórki selenowej
(1908-1909);
ü Mieczysław Wolfke:
-
podstawy holografii (1920);
ü Bolesław Matuszewski:
-
atelier żywej fotografii w Warszawie (ok. 1895) - pierwszy teoretyk kina;
-
operator pracujący z braćmi A. i L. Lumiѐre (1896-1900);
ü Władysław i Antoni
Krzemińscy:
- łódzki "Teatr żywych fotografii" - pierwsze stałe kino na ziemiach polskich w Łodzi (1899);
ü Aleksander Hertz:
-
kino „Sfinks” w Warszawie (1906) - współzałożyciel;
-
pierwsza polska wytwórnia filmowa „Sfinks” w Warszawie (1909).
A.S.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz