sobota, 28 października 2017

Początki Sztuki Filmowej

Przed nami Olimpiada Wiedzy o Filmie i Komunikacji Społecznej. Już 21.11.2017 r. kilku uczniów z naszej szkoły sprawdzi swoją wiedzę w tym zakresie. Uwaga!!! W związku z tym mamy dla Was krótką powtórkę:)


Kilka słów o początkach sztuki filmowej w Polsce
 (polscy pionierzy kinematografii)

ü Kazimierz Prószyński:
- PLEOGRAF (1894) - będący jednocześnie kamerą zdjęciową i aparatem projekcyjnym; taśma celuloidowa z perforacją między poszczególnymi klatkami była przesuwana za pomocą specjalnego chwytaka, ząbków i tzw. ekscentryka (mimośrodu), wprawianego w ruch korbką;
- BIOPLEOGRAF (1898) – nowa wersja pleografu ze zmienną pracą dwóch obiektywów;
- krótkie filmy dokumentalne – krótkometrażowe (1902-1903): „Ulica Franciszkańska”, „Ślizgawka w Łomiankach”, „Polewacz polany”, „Aleje Ujazdowskie” oraz filmy inscenizowane „Mazur kostiumowy”, „Pan Twardowski”;
- pierwsza w Polsce wytwórnia filmowa Towarzystwo Udziałowe Pleograf (1901-1902);
- pierwszy polski film fabularny „Powrót birbanta” (1902);
- opracowanie metody synchronizacji dźwięku i obrazu filmowego;
- udoskonalenie aparatu filmowego – usunięcie drgań i migotania światła (1909);
- AEROSKOP (1910) – pierwsza ręczna kamera filmowa, używana m. in. przez frontowych operatorów brytyjskich w czasie I wojny światowej;

                              Znalezione obrazy dla zapytania aeroskopu

                                            Aeroscop, foto: wikipedia/domena publiczna
- tani amatorski aparat filmowy Oko (1912);
- KINOFON (1913) urządzenie do odtwarzania dźwięku;

ü Piotr Lebiedziński:
- aparat/kamera zdjęciowa i projekcyjna (1893) – nie nadawała się do praktycznego nagrywania ze względu na zastosowanie w niej kliszy;

ü Jan Popławski:
- ZOOSKOP (1893-1896) – uniwersalny, bardzo silny obiektyw mikroskopowy, będący jednocześnie kamerą i projektorem;

ü Jan Szczepanik:
- barwny film małoobrazkowy (1898);

ü Aleksander Pruszko:
- system zapisu dźwiękowego na taśmie filmowej za pomocą komórki selenowej (1908-1909);

ü Mieczysław Wolfke:
- podstawy holografii (1920);

ü Bolesław Matuszewski:
- atelier żywej fotografii w Warszawie (ok. 1895) - pierwszy teoretyk kina;
- operator pracujący z braćmi A. i L. Lumiѐre (1896-1900);
ü Władysław i Antoni Krzemińscy:
- łódzki "Teatr żywych fotografii" - pierwsze stałe kino na ziemiach polskich w Łodzi (1899);

ü Aleksander Hertz:
- kino „Sfinks” w Warszawie (1906) - współzałożyciel;
- pierwsza polska wytwórnia filmowa „Sfinks” w Warszawie (1909).
A.S.


Brak komentarzy:

Prześlij komentarz