poniedziałek, 11 grudnia 2017

"Nuggets" w klasie 3 TZ - lekcja z filmem




W klasie 3 TZ "Nuggets" zainspirował młodzież do dyskusji nad używkami i toposami - rzeczywistość w świecie postaci literackich. To kolejna lekcja z filmem "Nuggets". 


„Nuggets” jako tekst kultury?!


08.12.2017 r. na lekcji języka polskiego klasa 3 TZ oglądała krótkometrażową animację pt.”Nuggets” (reż. Andreas Hykade). Po projekcji rozpoczęła się dyskusja na temat animacji. 
Prosty, kilkuminutowy film doskonale odzwierciedla rzeczywistość. Nasi koledzy byli pod wrażeniem tego, że historia zbudowana z kilku kresek (animacja poklatkowa) może wywołać tak silne emocje. Film można potraktować jako przykład tekstu kultury związanego z rzeczywistością literacką. Wielu bohaterów literackich boryka się z własnymi słabościami, nie potraf być asertywnymi.
Bohaterem animacji jest mały ptaszek, który na swojej drodze napotyka żółte placuszki. Na początku ptaszek mija żółtą substancję, lecz jest nią bardzo zainteresowany. Przy kolejnej, jego ciekawość wygrywa - wciąga ją do dzioba. Działanie substancji okazuje się ekstatyczne. Mały ptaszek nabiera kolorów i wydaje mu się, że lata. Do następnych placuszków podbiega z radością i chęcią wciągnięcia substancji, aby znów poczuć euforię. Każdy kolejny lot jest coraz krótszy, a lądowanie coraz bardziej bolesne.
Gdy obserwowaliśmy ptaszka, rozpaczliwie dążącego do substancji niszczącej go, odczuwaliśmy współczucie, smutek oraz troskę.
Uważamy, że autor animacji w doskonały sposób przekazuje prawdę o działaniu i skutkach substancji odurzających, narkotyków, dopalaczy, Internetu, papierosów, alkoholu, itp. Reżyser filmu nie manipuluje widzem, nie kłamie na temat działania używek – zażywanie, np. narkotyków nie jest przyjemne. Hykade ukazuje w postaci „nielota” wolny wybór każdego człowieka oraz nieuchronne skutki niszczenia organizmu wywołane przez różne używki.
Naszym zdaniem, każdy powinien obejrzeć tę krótkometrażową animację: młode osoby wkraczające w nastoletni wiek oraz osoby uzależnione.


Dominika H. i Joanna Sz., klasa 3 TZ



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz