Źródło grafiki: www.filmweb.pl ("Przedwiośnie" F. Bajona)
Kolejna lekcja filmowa za nami. Dzisiaj, tj. 18.01.2018 r. dyskutowaliśmy o filmie "Przedwiośnie" (2001) Filipa Bajona.
Lekcja filmowa - "Przedwiośnie"
Dnia 18.01.2018 r.
przedmiotem dyskusji na lekcji j. polskiego była powieść „Przedwiośnie” Stefana
Żeromskiego. Szczegółowo omówiliśmy mit o szklanych domach, o których
opowiedział Cezaremu ojciec – Seweryn Baryka podczas podróży pociągiem do
Polski. Następnie fragment powieści
porównaliśmy z fragmentem filmu o tym samym tytule w reżyserii Filipa Bajona.
Historię o szklanych
domach Seweryn opowiada synowi w odpowiedzi na pytanie bohatera: ,,Dlaczego
jedziemy do Polski?”. Seweryn Baryka stwierdza, że Polska to kraj o najwyższym
poziomie cywilizacyjnym, w którym domy buduje się ze szkła. Surowiec ten jest
wytwarzany w nadmorskich fabrykach, a następnie wykorzystywany do konstrukcji
nowoczesnych domów. Domy wykonane w całości ze szkła są czyste, niezwykle wygodne
oraz zachwycają pięknem, gdyż projektowane są przez wielkich artystów: ,,Są to
istne marzenia futurystyczne.” Domy zostały wyposażone w specjalny system
grzewczy oraz chłodzący. Kolejną zaletą szklanego domu jest niski koszt
wykonania i czas, bo zaledwie 3-4 dni. Domy ze szkła stanowią więc idealne
połączenie estetyki i komfortu, a jedynym mankamentem jest brak elektryfikacji
całej wsi.
Po analizie historii o
szklanych domach doszliśmy do wniosku, że można ją traktować jako utopijną
wizję idealnego kraju i społeczeństwa polskiego. Seweryn Baryka przez mityczną wizję
szklanych domów chce zachęcić syna go do powrotu do ojczystego kraju. Jego
celem jest także rozbudzenie w Cezarym marzenia o idealnym domu. Jednak
rzeczywistość okazuje się być zupełnie inna. Utopijna wizja przedstawiona jest
na zasadzie kontrastu z tym, co widzi Cezary w żydowskim miasteczku tuż po
przekroczeniu granicy Polski, m.in. ohydne domy z najtańszego materiału, kryte
papą, bose dzieci-nędzarze, pourywane rynny, dziurawe dachy, wąskie uliczki
pełne niezgruntowanego bajora. Następnie obejrzeliśmy fragment filmu
,,Przedwiośnie” (2001) w reżyserii Filipa Bajona na podstawie powieści ,,Przedwiośnie”
Stefana Żeromskiego. Fragment filmu dotyczył podróży Baryków oraz momentu
przekroczenia granicy przez Cezarego Barykę. Scenie podczas przekraczania
granicy towarzyszyła muzyka klasyczna, która oddawała podniosłość chwili oraz
radość ludzi z powrotu do ojczyzny. Scena, w której ludzie dobiegali do bramy
była ukazana w nieco zwolnionym tempie, w tle nie było słychać nic poza muzyką.
Dopiero później daje się słyszeć odgłos przybijanej pieczątki, a w następnej
chwili gwar i głosy ludzi. Ukazanie w ten sposób powrotu do kraju po długiej i
wyczerpującej podróży kieruje uwagę widza na znaczenie doniosłej chwili oraz
szczęście wynikające z osiągniętego celu. Zadowolenie i wspomniane wcześniej
szczęście, poczucie zwycięstwa jest wyraźnie widoczne na twarzach osób
otaczających Cezarego. Sam bohater jest smutny, obojętny, z nikim nie rozmawia,
bez wątpienia wynika to z jego rozczarowania po ujrzeniu rzeczywistości, z
którą przyszło mu się zetknąć. W filmie można jednak
zauważyć różnice pomiędzy powieścią a filmem, np. w filmie ukazano jak Cezary
biegnie wraz z ludźmi do bramy, gdy w powieści szedł na oślep. Inną różnicą
jest to, że w filmie Cezary rozmawia z dziećmi bawiącymi się w błocie, a w
powieści jedynie się im przygląda, również ostatnia kwestia wypowiedziana przez
bohatera skrócona jest do stwierdzenia: ,,Szklane domy”.Zarówno powieść, jak i
film doskonale oddają kontrast między marzeniami i utopijną wizją o
przepięknym, wygodnym, szczęśliwym życiu w idealnym społeczeństwie i ponurą
rzeczywistością, gdzie panują brud, nędza, choroby oraz ubóstwo, a mieszkańcy
wsi żyją w prymitywnych warunkach.
Karolina K., klasa 3
TZ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz