czwartek, 3 stycznia 2019

Lekcja edukacji filmowej w klasie 4 TZ - "Szczurołap"


Dzisiaj - 03.01.2019 r. na lekcji filmowej rozmawialiśmy o krótkometrażowym filmie "Szczurołap" Andrzeja Czarneckiego.


Lekcja edukacji filmowej - "Szczurołap" A. Czarneckiego


Dnia 03.01.2019 r. w klasie 4 TZ  na lekcji edukacji filmowej miała miejsce dyskusja na temat filmu "Szczurołap" Andrzeja Czarneckiego.



03.01.2019 r. razem z moją klasą 4 TZ obejrzeliśmy krótkometrażowy film pt.”Szczurołap” w reżyserii Andrzeja Czarneckiego z 1986 r. Po projekcji dyskutowaliśmy na temat fabuły.

         „Szczurołap” to dokument kreacyjny na temat zaginionego zawodu szczurołapa, utrzymany w czarno-białej konwencji. Film zaczyna się od telewizyjnego eksperymentu ze szczurami. Naukowiec umieszcza szczury w dwóch akwariach z wodą. Jedno zwierzę, które ciągle jest w wodzie, umiera po 15 minutach, zaś to, które wyszło na chwilę z wody, umiera dopiero po 15 godzinach. Eksperyment ma na celu udowodnić znaczenie inteligencji szczurów.

Następnie fabuła przedstawiona jest w rzeźni, gdzie wśród półtusz roi się od gryzoni. Ludzie chcą pozbyć się ich, więc zatrudniono w tym celu szczurołapa. Mężczyzna chce najpierw zjednać sobie szkodniki, zdobyć ich zaufanie. Czyni to poprzez dokarmianie. Mistrz zdradza tajniki swojego zawodu, opowiada jak traktować szczury i jak skuteczne zabić całe stado. Nie chce używać niehumanitarnych metod. Monolog bohatera słychać spoza kadru. Kamera skierowana jest od dołu. W filmie nie ma muzyki, lecz wyeksponowane są piszczące odgłosy zwierząt i tupot łapek. Mężczyzna dobrze wie, że jest dobry w swoim zawodzie, czerpie satysfakcję ze swojej pracy.  W końcu szczury są zjednane ze szczurołapem. Chodzą za nim i są mu wierne. Wtedy profesjonalista rozsypuje karmę z trucizną. Zwierzęta darzą go dużym zaufaniem, nie są świadome podstępu. Umiera ok. 80-90 procent stada. Zostają tylko przywódcy, których szczurołap zabija innymi sposobami. Kiedy szczurołap wykańcza całą populację, jest odprężony i zadowolony, oznacza to dla niego koniec pracy. Okazuje się, że filmowy bohater z zawodu jest zegarmistrzem, a zabijanie szczurów to jego pasja. Oba zawody łączy dokładność.

         Podczas interpretacji skupiliśmy się również na symbolice filmu. Oglądając „Szczurołapa” przychodziły nam do głowy skojarzenia związane z kierowaniem mniejszymi jednostkami i utratą nadziei. Moim zdaniem, każdy powinien obejrzeć ten krótki, ale bardzo wymowny film - szczególnie maturzyści, którym szczególnie przyda się tekst kultury do egzaminu dojrzałości z języka polskiego.

Joanna S. kl. 4 TZ




Brak komentarzy:

Prześlij komentarz