Przed nami kolejna odsłona "Ubierz mnie" Małgorzaty Goliszewskiej. Jesteśmy po lekcji z filmem. Prezentujemy Wam naszą relację.
Lekcja z filmem
„Ubierz mnie” Małgorzaty Goliszewskiej
Dnia 09.11.2017
r. na godzinie
wychowawczej
przeprowadziliśmy eksperyment dotyczący ubioru nawiązującego do filmu pt.
"Ubierz mnie" Małgorzaty Goliszewskiej (oglądanego podczas zajęć). Zostaliśmy
podzieleni na sześć grup. Każda grupa miała za zadanie ubrać jedną osobę według
pomysłów znajomych i naszych rodzin. Wcześniej jednak, tuż po
obejrzeniu filmu, rozmawialiśmy o emocjach towarzyszącym nam podczas projekcji „Ubierz
mnie”. Zdania między nami były podzielone. Niektórzy z nas czuli złość,
zażenowanie, niektórzy śmiali się ze scen filmowych. Inni byli oburzeni faktem,
że ktoś komuś nakazuje ubierać coś, co nie podoba się.
Nasze zadania:
·
Pierwsza
grupa miała za zadanie ubrać jedną osobę według pomysłów znajomych. Wybór padł
na punka.
Uczestnicy grupy przeprowadzili ankietę wśród koleżanek i kolegów. Znajomi
mieli odpowiedzieć na pytanie: „Co sądzisz o stylu ubioru koleżanki?".
Znaczna część ankietowanych opowiedziała się za odpowiedzią na „tak”, co oznaczało,
że spodobał się styl ubioru koleżanki. Niektórym ankietowanym nie spodobał się
styl prezentowanego ubioru, pojawiły się nawet obraźliwe określenia pod adresem
osoby stylizowanej na punka. Warto zaznaczyć, że wśród ankietowanych znalazły
się również osoby, które nie miały swojego zdania.
·
Druga
grupa miała za zadanie przebrać kogoś według koncepcji mamy. Nasz kolega został
wystylizowany elegancko. Mama zaproponowała mu koszulę w kratę, granatowy sweter
oraz czarne spodnie. Jego zdanie jednak różniło się od zdania mamy i brzmiało: „Nie
lubię takiego stroju”. Nasz kolega twierdził, że strój zaproponowany przez mamę
jest
reprezentatywny dla osoby, która nie ma swojego zdania. Ulubiony styl naszego
kolegi to: ciemne kolory, koszulki sportowe z napisem oraz glany. Okazało się,
że nasz kolega niekomfortowo czuł się w stroju zaproponowanym przez mamę.
·
Trzecia
grupa miała za zadanie wystylizować jedną osobę według koncepcji taty. Przeprowadzono
ankietę wśród naszych ojców. Według dorosłych mężczyzn
każda dziewczyna musi „wyglądać jak człowiek”, tzn. powinna nosić ubrania w
jasnych/pastelowych kolorach, a nie jakieś dresy. Powinna ubierać się kobieco i
ciepło. Nasza koleżanka została ubrana w bluzę z kapturem w jasnym różowym
kolorze, czarne getry i sportowe buty. Dziewczyna stwierdziła, że może tak ubierać
się, ale z wyjątkiem skarpet - przeszkadzają jej długie skarpetki (woli tzw.
stopki).
·
Zadaniem
czwartej grupy było ubranie jednej z osób według pomysłu babci. W babcinym
wizerunku powinny przeważać
kolory ciepłe, brak czerni, ponieważ ten kolor symbolizuje smutek i żałobę.
Według babci młode dziewczyny muszą ubierać kolorowe sweterki, czapki, szaliki,
rękawiczki. Niestety, koleżance nie opowiadał babciny strój, ponieważ jest zbyt
kolorowy i przede wszystkim jest w nim zbyt gorąco. Jednak wszystkie
uczestniczki eksperymentu stwierdziły, że dziewczyna w zaproponowanej przez babcię
stylizacji wygląda uroczo i słodko.
·
Piąta
grupa miała przebrać się według pomysłu dziadka, który stwierdził, że jego
wnuczka musi ubierać się tak jak jej się podoba, czyli luźno, młodzieżowo i ciepło.
Chociaż dziadek zaproponował dowolność w ubiorze, to jednak starszy człowiek zastrzegł
sobie, że bluzki dla młodych dziewcząt powinny być bez dekoltów
(bo rozpraszają chłopców), a dziewczęta powinny szanować się, czyli nie mogą
ubierać się wyzywająco.
·
Szósta
grupa została wystylizowana pod wpływem siostry, która uważała, że brat musi
ubierać się elegancko i robić wrażenie na innych dziewczynach. Naszego kolegę
ubrano w białą koszulę z ciemnym krawatem, czarne spodnie, kapelusz oraz
odblaskowe okulary. Wystylizowany uczeń ocenił strój pozytywnie, styl spodobał
mu się.
Na lekcji z
filmem poznaliśmy najczęstsze błędy w poznawaniu innych ludzi: błąd ideału,
błąd zauroczenia, błąd przeceniania podobieństwa, błąd szufladkowania, błąd
nieważności, itp. Dzięki naszemu eksperymentowi dowiedzieliśmy się, że młodzież
woli ubierać się w to, co jej się podoba. Nie należy naśmiewać się ze stylu
ubioru innych osób. Wiemy natomiast, że w ubiorze ważna jest czystość i
schludność. Wiemy także, że najczęstszym błędem w poznawaniu innych ludzi jest
wizerunek zewnętrzny – błąd pierwszego wrażenia.
Pamiętajcie, nie
należy zbyt szybko oceniać ludzi po stroju!
Zajęcia uważamy
za udane.
Katarzyna
i Aleksandra, klasa 1 LPW
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz