Lekcja filmowa - STREET ART NA BIS w klasie 1 TZ. 18.12.2017 r. pracowaliśmy z odmianami sztuki ulicy - graffiti, mural.
Dnia 18.12.2017 r. na lekcji wiedzy
o kulturze oglądaliśmy (kl.1TZ) krótki film ,,Street art. Czy wszystko może być
sztuką?’’ Joanny Rentowskiej i Igi Fijałkowskiej. Po filmie odbyła się dyskusja
na temat sztuki ulicy.
Street
art
to bardzo szerokie zjawisko ekspresji artystycznej trudne do jednoznacznego
zdefiniowania, obejmuje różnorodne formy nielegalnych artystycznych działań
realizowanych w przestrzeni publicznej, które czasem bawią, zaskakują, skłaniają
do refleksji, przemyśleń, ale przede wszystkim ubarwiają otoczenie. Twórcy street art wywodzą się ze środowisk
niezależnych dzisiaj. Można ich dzieła podziwiać w pracy, galeriach i muzeach.
Stał się on cenionym nurtem sztuki współczesnej.
W przestrzeni
publicznej wyróżnia się sztukę publiczną, czyli oficjalne działania artystyczne
tworzone przez artystów, którzy otrzymali na to zgody oraz nielegalne działania
artystyczne graffiti. Termin ten pochodzi od włoskiego ,,sgraffitio’’ (drapać).
Jest ono znane od czasów prehistorycznych - na ścianach jaskiń wyryte rysunki
pokrywano sproszkowaną farbą wydmuchiwaną za pomocą pustych kości.
Współczesne graffiti
zaczęło się w latach 70. w Ameryce. To, co pojawiło się na ścianach budynków i
metra to tzw. tagi. Na początku podpisywano się markerami, a potem spreyem.
Wyróżniamy następujące
style:
·
Litery
blokowe - czyli najprostsze, czytelne formy, które często tworzą
blok, czyli napisy na całą długość ściany budynku;
·
Wildstyle
– czyli „dziki styl” - trudne techniczne formy powstające w sposób skręcenia
liter, staja się nieczytelne dla zwykłego przechodnia;
·
Buble
style - czyli styl bąbelkowy, forma liter charakteryzuje
się okrągłymi kształtami
·
3D
- czyli trójwymiarowa to typ graffiti obejmujący złudzenie trójwymiarowości;
·
Charaktery
- czyli postacie rysowane obecnie stanowią one główne motywy prac
graficiarskich;
Graffiti
dotarło do Polski pod koniec lat 80. Przywiozły je osoby, które spędziły trochę
czasu za granicą, np. w Wiedniu, Niemczech czy Szwecji. Tam nauczyły się
pewnych styli, technik, a gdy przyjechały do Polski to zaczęły malować pierwsze
litery. Polegały one na zaznaczeniu swojego terenu. Później z graffiti wyłonił
się street art, czyli styl, który chciał pokazać coś więcej. Graffiti jest
skupione na sobie, swoim otoczeniu i rywalizacji miedzy grupami. Strett art była to bardzo częsta gra z
odbiorcą, otoczeniem; nawiązuje do miejsca, gdzie się pojawia.
Szablon
to matryca na kartonie wyciętym w różne wzorki, a gdy przeciśniemy przez te
otworki na murze, zostaje nasz zaprojektowany wzór. Szablony wycina się ręcznie
i w zależności od wielkości szablonu potrzebujemy do tego innej ilości czasu.
Szablon dżem to impreza, która raz do roku zbiera twórców techniki szablonu i
walczy z tym, że szablony nie muszą być doskonałe i identyczne, ponieważ w
szablonach są rożne style oraz techniki i interpretacje. Na takie imprezy są
zapraszane osoby z zagranicy.
Banksy
i Blekrerad mają proste techniki (jedno- lub dwukolorowe), ale to bardzo
uproszczone szablony, a co jest najważniejsze to treści szablonu, na których
jest proste hasło - punktują bardzo dobrze na rzeczywistość, dlatego ich
szablony podobają się ludziom.
Inne rodzie street art:
·
wlepka,
czyli forma plastyczna łatwa, którą możne wykonać każdy, wystarczy wyciąć z
samoprzylepnego kartonu albo narysować na zwykłym papierze i przykleić klejem,
występują często w skupiskach;
·
biżuteria
miejska, czyli subtelne ingerencje wykorzystujące szkło,
glinę, płytki, które mają zakryć brzydotę miasta i w delikatny sposób poprawić wygląd
przestrzeni miejskiej;
·
Yarn
Bombing –to zakrywanie lub otulanie wybranych elementów
miejskiej przestrzeni kolorową dzianiną;
·
Guerilla
Gardening – polega ona na ubarwianiu miasta dzięki sadzeniu
roślin; jej celem jest zmienianie przestrzeni wokół siebie;
·
Adbusting
– to zmienianie sensu reklam; twórcy tej sztuki skłaniają przechodniów do
refleksji i samodzielnego myślenia;
·
inne
integracje miejskie – mieszczą w sobie wszystkie działania,
których nie da się podporządkować do konkretnych dziedzin.
Diana K., Patrycja P.;
klasa 1 TZ
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz