poniedziałek, 18 grudnia 2017

Street art na bis - lekcja filmowa w 1 TZ



Lekcja filmowa - STREET ART NA BIS w klasie 1 TZ. 18.12.2017 r. pracowaliśmy z odmianami sztuki ulicy - graffiti, mural. 


 Dnia 18.12.2017 r. na lekcji wiedzy o kulturze oglądaliśmy (kl.1TZ) krótki film ,,Street art. Czy wszystko może być sztuką?’’ Joanny Rentowskiej i Igi Fijałkowskiej. Po filmie odbyła się dyskusja na temat sztuki ulicy.

Street art to bardzo szerokie zjawisko ekspresji artystycznej trudne do jednoznacznego zdefiniowania, obejmuje różnorodne formy nielegalnych artystycznych działań realizowanych w przestrzeni publicznej, które czasem bawią, zaskakują, skłaniają do refleksji, przemyśleń, ale przede wszystkim ubarwiają otoczenie.  Twórcy street art wywodzą się ze środowisk niezależnych dzisiaj. Można ich dzieła podziwiać w pracy, galeriach i muzeach. Stał się on cenionym nurtem sztuki współczesnej.

W przestrzeni publicznej wyróżnia się sztukę publiczną, czyli oficjalne działania artystyczne tworzone przez artystów, którzy otrzymali na to zgody oraz nielegalne działania artystyczne graffiti. Termin ten pochodzi od włoskiego ,,sgraffitio’’ (drapać). Jest ono znane od czasów prehistorycznych - na ścianach jaskiń wyryte rysunki pokrywano sproszkowaną farbą wydmuchiwaną za pomocą pustych kości.
Współczesne graffiti zaczęło się w latach 70. w Ameryce. To, co pojawiło się na ścianach budynków i metra to tzw. tagi. Na początku podpisywano się markerami,  a potem spreyem.
Wyróżniamy następujące style:
·         Litery blokowe - czyli najprostsze, czytelne formy, które często tworzą blok, czyli napisy na całą długość ściany budynku;
·         Wildstyle – czyli „dziki styl” - trudne techniczne formy powstające w sposób skręcenia liter, staja się nieczytelne dla zwykłego przechodnia;
·         Buble style - czyli styl bąbelkowy, forma liter charakteryzuje się okrągłymi kształtami
·         3D - czyli trójwymiarowa to typ graffiti obejmujący złudzenie trójwymiarowości;
·         Charaktery - czyli postacie rysowane obecnie stanowią one główne motywy prac graficiarskich;
Graffiti dotarło do Polski pod koniec lat 80. Przywiozły je osoby, które spędziły trochę czasu za granicą, np. w Wiedniu, Niemczech czy Szwecji. Tam nauczyły się pewnych styli, technik, a gdy przyjechały do Polski to zaczęły malować pierwsze litery. Polegały one na zaznaczeniu swojego terenu. Później z graffiti wyłonił się street art, czyli styl, który chciał pokazać coś więcej. Graffiti jest skupione na sobie, swoim otoczeniu i rywalizacji miedzy grupami.  Strett art była to bardzo częsta gra z odbiorcą, otoczeniem; nawiązuje do miejsca, gdzie się pojawia.
Szablon to matryca na kartonie wyciętym w różne wzorki, a gdy przeciśniemy przez te otworki na murze, zostaje nasz zaprojektowany wzór. Szablony wycina się ręcznie i w zależności od wielkości szablonu potrzebujemy do tego innej ilości czasu. Szablon dżem to impreza, która raz do roku zbiera twórców techniki szablonu i walczy z tym, że szablony nie muszą być doskonałe i identyczne, ponieważ w szablonach są rożne style oraz techniki i interpretacje. Na takie imprezy są zapraszane osoby z zagranicy.
Banksy i Blekrerad mają proste techniki (jedno- lub dwukolorowe), ale to bardzo uproszczone szablony, a co jest najważniejsze to treści szablonu, na których jest proste hasło - punktują bardzo dobrze na rzeczywistość, dlatego ich szablony podobają się ludziom.
Inne rodzie street art:
·         wlepka, czyli forma plastyczna łatwa, którą możne wykonać każdy, wystarczy wyciąć z samoprzylepnego kartonu albo narysować na zwykłym papierze i przykleić klejem, występują często w skupiskach;
·         biżuteria miejska, czyli subtelne ingerencje wykorzystujące szkło, glinę, płytki, które mają zakryć brzydotę miasta i w delikatny sposób poprawić wygląd przestrzeni miejskiej;
·         Yarn Bombing –to zakrywanie lub otulanie wybranych elementów miejskiej przestrzeni kolorową dzianiną;
·         Guerilla Gardening – polega ona na ubarwianiu miasta dzięki sadzeniu roślin; jej celem jest zmienianie przestrzeni wokół siebie;
·         Adbusting – to zmienianie sensu reklam; twórcy tej sztuki skłaniają przechodniów do refleksji i samodzielnego myślenia;
·         inne integracje miejskie – mieszczą w sobie wszystkie działania, których nie da się podporządkować do konkretnych dziedzin.

Diana K., Patrycja P.; klasa 1 TZ



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz