Źródło grafiki: www.gildia.pl
Źródło grafiki: www.grafiteria.pl
Dzisiaj, tj. 03.01.2018 r. odbyły się kolejne warsztaty z plakatem filmowym. Przedmiotem analizy i interpretacji w kl. 4 TGW były plakaty filmowe do adaptacji powieści "Lalka" W. Hasa. Projekty plakatów wykonał Jerzy Skarżyński w 1968 r. Pracowaliśmy nad warstwą dosłowną (analiza elementów przedstawienia) i symboliczną (interpretacja elementów przedstawienia) plakatów z wizerunkiem Izabeli Łęckiej (Beata Tyszkiewicz) i Stanisława Wokulskiego (Mariusz Dmochowski). Wskazywaliśmy różnice między plakatem artystycznym i dystrybucyjnym.
Źródło grafiki: www.filmweb.pl
Źródło grafiki: gapla.fn.org.pl
Źródło grafiki: gapla.fn.org.pl
Warsztaty z plakatami filmowymi - "Lalka" W. Hasa
Dzisiaj (03.01.2018 r.) na dwóch godzinach języka
polskiego mieliśmy okazję powtórzyć materiał do egzaminu maturalnego. Dyskutowaliśmy o plakacie i jego rodzajach. W ramach ćwiczeń analizowaliśmy dwa
plakaty autorstwa Jerzego Skarżyńskiego do filmowej adaptacji powieści „Lalka”
w reżyserii Wojciecha Hasa.
Bardzo dokładnie opisywaliśmy
każdy szczegół plakatu, m.in. stroje postaci, kształty, linie, kolory, światło,
przestrzeń, kompozycję. Do każdego z podanych elementów formułowaliśmy tezę
interpretacyjną. Dużo miejsca poświęciliśmy także na symboliczny sposób
interpretacji plakatu tych samych komponentów, które analizowaliśmy w warstwie
dosłownej. Uzupełnieniem naszej symbolicznej interpretacji były inne teksty
kultury: Gladiator Giorgia de
Chirico, Płonąca Żyrafa Salvadora
Dalego, Hektor i Andromacha Giorgia
do Chirico. Przy analizie obrazów zwracaliśmy uwagę na społeczne podziały
bohaterów „Lalki”. Na koniec lekcji otrzymaliśmy koperty z przykładowymi
rozwiązaniami interpretacyjnymi. Swoje wypowiedzi porównaliśmy z przykładowymi
interpretacjami.
Warto nadmienić, że dodatkowo
opracowaliśmy temat wypracowania z egzaminu maturalnego z języka polskiego z 2015
roku. Dotyczył on również powieści „Lalka” Bolesława Prusa. Do tematu
tworzyliśmy różnorodne tezy interpretacyjne.
Dzięki zajęciom stworzyliśmy
idealny zarys materiału filmowo-literackiego, który później doskonale będziemy mogli wykorzystać na
właściwej maturze.
Zuzanna B., klasa 4 TW
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz