środa, 3 stycznia 2018

Warsztaty z plakatami filmowymi - "Lalka" W. Hasa


Źródło grafiki: www.gildia.pl

Źródło grafiki: www.grafiteria.pl

Dzisiaj, tj. 03.01.2018 r. odbyły się kolejne warsztaty z plakatem filmowym. Przedmiotem analizy i interpretacji w kl. 4 TGW były plakaty filmowe do adaptacji powieści "Lalka" W. Hasa. Projekty plakatów wykonał Jerzy Skarżyński w 1968 r. Pracowaliśmy nad warstwą dosłowną (analiza elementów przedstawienia) i symboliczną (interpretacja elementów przedstawienia) plakatów z wizerunkiem Izabeli Łęckiej (Beata Tyszkiewicz) i Stanisława Wokulskiego (Mariusz Dmochowski). Wskazywaliśmy różnice między plakatem artystycznym i dystrybucyjnym. 


Źródło grafiki: www.filmweb.pl

Źródło grafiki: gapla.fn.org.pl

Źródło grafiki: gapla.fn.org.pl

Warsztaty z plakatami filmowymi - "Lalka" W. Hasa

Dzisiaj (03.01.2018 r.) na dwóch godzinach języka polskiego mieliśmy okazję powtórzyć materiał do egzaminu maturalnego. Dyskutowaliśmy o plakacie i jego rodzajach. W ramach ćwiczeń analizowaliśmy dwa plakaty autorstwa Jerzego Skarżyńskiego do filmowej adaptacji powieści „Lalka” w reżyserii Wojciecha Hasa.

Bardzo dokładnie opisywaliśmy każdy szczegół plakatu, m.in. stroje postaci, kształty, linie, kolory, światło, przestrzeń, kompozycję. Do każdego z podanych elementów formułowaliśmy tezę interpretacyjną. Dużo miejsca poświęciliśmy także na symboliczny sposób interpretacji plakatu tych samych komponentów, które analizowaliśmy w warstwie dosłownej. Uzupełnieniem naszej symbolicznej interpretacji były inne teksty kultury: Gladiator Giorgia de Chirico, Płonąca Żyrafa Salvadora Dalego, Hektor i Andromacha Giorgia do Chirico. Przy analizie obrazów zwracaliśmy uwagę na społeczne podziały bohaterów „Lalki”. Na koniec lekcji otrzymaliśmy koperty z przykładowymi rozwiązaniami interpretacyjnymi. Swoje wypowiedzi porównaliśmy z przykładowymi interpretacjami.
Warto nadmienić, że dodatkowo opracowaliśmy temat wypracowania z egzaminu maturalnego z języka polskiego z 2015 roku. Dotyczył on również powieści „Lalka” Bolesława Prusa. Do tematu tworzyliśmy różnorodne tezy interpretacyjne.
Dzięki zajęciom stworzyliśmy idealny zarys materiału filmowo-literackiego, który później doskonale będziemy mogli wykorzystać na właściwej maturze. 

Zuzanna B., klasa 4 TW






Brak komentarzy:

Prześlij komentarz