wtorek, 2 stycznia 2018

Warsztaty - Analiza i interpretacja plakatu filmowego

Nowy Rok 2018 (02.01.2018 r.) rozpoczęliśmy analizą i interpretacją plakatu filmowego w kl. 1 LPW w ramach "Eksperymentu i innowacji w edukacji filmowej". 


Analiza i interpretacja plakatu filmowego


2 stycznia 2018 roku podczas warsztatów filmowych mówiliśmy o plakacie: jego historii, definicji, elementach, funkcjach, rodzaju oraz głównych przedstawicielach. Dowiedzieliśmy się, że plakat to rodzaj akcydensowego druku jednostronnego zawierającego dominującą nad tekstem grafikę. Plakaty zawierają z definicji tylko 3 kolory (chociaż bywa ich więcej). Plakat służyć może celom społecznym, propagandowym, reklamowym. Ostrzega, np. przed alkoholizmem, zachęca do skorzystania z prezentowanej oferty. Rozpowszechniony jest w miejscach publicznych. Formuje opinie i postawy wobec prezentowanych zjawisk. 
Plakat filmowy (lub teatralny) można rozpatrywać jak paratekst filmu (teatru), ponieważ jest integralnie związany z tekstem głównym, czyli filmem (bądź sztuką teatralną). Elementami plakatu filmowego (teatralnego) są: tytuł, reżyser, czas powstania, dystrybutor, obsada, kolorystyka, kompozycja, konstrukcja przestrzeni, kształt i kolor czcionki, styl, światłocień oraz relacje między słowem a obrazem. Przedstawiciele polskiego plakatu to 
m.in.: Roman Cieślewicz, Jan Lenica, Henryk Tomaszewski, Waldemar Świerzy, Andrzej Pągowski. 
Oprócz tego poznaliśmy historię plakatu artystycznego - dowiedzieliśmy się, w którym roku powstał pierwszy plakat (1899 r.), którego autorem był Wyspiański.


Warsztaty rozpoczęliśmy od analizy ulubionego plakatu. Każdy miał swoją propozycję. Potem omówiliśmy dwa plakaty ,,Miara człowieka” i "Birdman". Najwięcej kontrowersji zbudził pierwszy plakat. Jedni z nas mówili, że "Miara człowieka" jest odwołaniem do perspektyw człowieka w świecie, a inni - że jest on podobny do horroru przez jego kolorystykę. Niektórzy nie mieli zdania, choć ewidentnie twórca starał się nam coś przekazać. Na lekcji pracowaliśmy według kart, które rozdała nam nasza pani. Potem odbyła się dyskusja. Mówiliśmy m. in. o: - skojarzeniach wywołujących w nas plakat; - o efektach wywoływanych przez kolorystykę i kompozycję plakatów; - o sposobie przedstawienia postaci; - o informacjach użytych  w funkcji promocyjnej; - o naszych oczekiwaniach dotyczących gatunku filmu, fabuły; - o elementach symbolicznych plakatów.


Plakaty wywarły na nas spore wrażenie. Warsztaty były ciekawe i każdy był nimi pochłonięty. Wszystkim się podobały. 


Patrycja J., Aleksandra M. – klasa 1 LW











Brak komentarzy:

Prześlij komentarz