Lekcja filmowa - 4 TGW "Chleb" G. Skurskiego
Dzisiaj, tj. 16.02.2018 r. w klasie 4 TGW odbyła się lekcja filmowa. Pracowaliśmy z filmem "Chleb" Grzegorza Skurskiego z 2003 r. Wiele uwagi poświęciliśmy symbolom. Warto zaznaczyć, że to trzecia lekcja z tym filmem. Świetny przykład tekstu kultury do egzaminu dojrzałości z języka polskiego!
Lekcja filmowa w kl. 4 TGW - "Chleb" Grzegorza Skurskiego na bis
Dnia 16.02.2018 odbyła się lekcja filmowa, którą zaczęliśmy od projekcji filmu
zatytułowanego "Bread" (z ang. chleb) w reżyserii Grzegorza
Skurskiego. Następnie dyskutowaliśmy na temat filmu. Rok
produkcji filmu - 2003. W filmie reżyser przedstawiał podróż pociągiem,
widzianą z perspektywy osoby patrzącej przez szczelinę między deskami. W tle słychać
ciche modlitwy, rozmowy, płacz dziecka. Czynniki te stwarzają aurę smutku,
wiodącą drogę ludzi zamkniętych w pociągu do obozu zagłady. Powiązanie z
holocaustem wynika z rozmów ludzi posługujących się różnymi językami, polskim,
francuskim, a przede wszystkim żydowskim. Tytułowy chleb występuje w momencie,
gdy pociąg zatrzymuje się, kadr zmienia się wtedy, i widać pociąg od zewnątrz,
oraz kolejarzy (oficerów w niemieckich mundurach), jeden z nich wsypuje węgiel
do pieca, co symbolizuje krematoria, które miały miejsce w obozach zagłady,
podczas II wojny światowej. Kolejarz podchodzi do krat, z których wystają
dłonie, i podaje dłoniom chleb, po czym odchodzi. Okazuje się, że kraty są zbyt
małe, więc dłonie nie mogą przecisnąć chleba między nimi, mimo że z dużym
wysiłkiem próbują to zrobić, co symbolizuje walkę ludzi o pożywienie. W kolejnych
etapach filmu kromka chleba jest wyrzucana.
Chleb
z tradycji ludowej jest symbolem życia, można nim witać parę młodą przed
weselem, można schować kawałek chleba, by nigdy nie zabrakło żywności, a gdy
chleb spadnie ludzie go całują. Można tu przywołać przysłowie:
"Kto chleb ciska, ten go po śmierci będzie zbierał". Scena wyrzucenia
chleba w filmie jest związana z nieuniknioną śmiercią ludzi będących w pociągu,
z brakiem nadziei na dalsze życie. Również wyrzucenie chleba można powiązać z
ogólnoświatowym marnotrawieniem żywienia, w jednej części świata ludzie
umierają z głodu, walczą o każdy kęs, w drugiej zaś, nie dojadają, wyrzucają
resztki, czy po prostu marnują dużą część jedzenia. Na końcu krótkometrażowego
filmu pojawia się motto brzmiące "Tym, którzy nie powrócili", mowa
oczywiście o ludziach jadących na pewną śmierć, do obozów zagłady. Film trwa 10
minut. Autor filmu - Grzegorz Skurski ur. 23 lutego
1939, zm. 4 maja 2009, został opisany przez Tadeusza Sobolewskiego w artykule
"Zmarł Grzegorz Skurski" w ten sposób: „Amator życia. Niezwykła
postać, bliska wielu ludziom z różnych środowisk. Reżyser dokumentalista, autor
monodramów i słuchowisk radiowych, felietonista. Żadna z tych ról nie określa,
kim był naprawdę. Sam siebie nazywał półżartem najlepszym szoferem wśród reżyserów
z racji stażu taksówkarskiego. Do tej pory – chwalił się – korzystam z
opowieści, których przez dziesięć lat słuchałem zza kierownicy. Moje życie to
ciągłe słuchanie i dosyć nieudolne przetwarzanie tego, co usłyszałem”. Film „Chleb” otrzymał w 2003 r. wyróżnienie na
Warszawskim Festiwalu Filmów o Tematyce Żydowskiej.Podczas
omawiania problematyki „Chleba” szczególną uwagę zwracaliśmy na symbole oraz
powiązania do innych tekstów kultury, m. in. "Przedwiośnia" Stefana
Żeromskiego, "Innego świat" Gustawa-Herlinga Grudzińskiego,
"Zdążyć przed Panem Bogiem" Hanny Krall. Uważam,
że lekcja była świetną powtórką do matury, a film jest przykładem tekstu
kultury, do którego można się odwołać przy wielu tematach maturalnych z języka
polskiego.
Grzegorz G., klasa 4 TW
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz