piątek, 16 lutego 2018

Lekcja filmowa - 4 TGW "Chleb" G. Skurskiego



Dzisiaj, tj. 16.02.2018 r. w klasie 4 TGW odbyła się lekcja filmowa. Pracowaliśmy z filmem "Chleb" Grzegorza Skurskiego z 2003 r. Wiele uwagi poświęciliśmy symbolom. Warto zaznaczyć, że to trzecia lekcja z tym filmem. Świetny przykład tekstu kultury do egzaminu dojrzałości z języka polskiego!


Lekcja filmowa w kl. 4 TGW - "Chleb" Grzegorza Skurskiego na bis


Dnia 16.02.2018 odbyła się lekcja filmowa, którą zaczęliśmy od projekcji filmu zatytułowanego "Bread" (z ang. chleb) w reżyserii Grzegorza Skurskiego. Następnie dyskutowaliśmy na temat filmu. Rok produkcji filmu - 2003. W filmie reżyser przedstawiał podróż pociągiem, widzianą z perspektywy osoby patrzącej przez szczelinę między deskami. W tle słychać ciche modlitwy, rozmowy, płacz dziecka. Czynniki te stwarzają aurę smutku, wiodącą drogę ludzi zamkniętych w pociągu do obozu zagłady. Powiązanie z holocaustem wynika z rozmów ludzi posługujących się różnymi językami, polskim, francuskim, a przede wszystkim żydowskim. Tytułowy chleb występuje w momencie, gdy pociąg zatrzymuje się, kadr zmienia się wtedy, i widać pociąg od zewnątrz, oraz kolejarzy (oficerów w niemieckich mundurach), jeden z nich wsypuje węgiel do pieca, co symbolizuje krematoria, które miały miejsce w obozach zagłady, podczas II wojny światowej. Kolejarz podchodzi do krat, z których wystają dłonie, i podaje dłoniom chleb, po czym odchodzi. Okazuje się, że kraty są zbyt małe, więc dłonie nie mogą przecisnąć chleba między nimi, mimo że z dużym wysiłkiem próbują to zrobić, co symbolizuje walkę ludzi o pożywienie. W kolejnych etapach filmu kromka chleba jest wyrzucana.
Chleb z tradycji ludowej jest symbolem życia, można nim witać parę młodą przed weselem, można schować kawałek chleba, by nigdy nie zabrakło żywności, a gdy chleb spadnie ludzie go całują. Można tu przywołać przysłowie: "Kto chleb ciska, ten go po śmierci będzie zbierał". Scena wyrzucenia chleba w filmie jest związana z nieuniknioną śmiercią ludzi będących w pociągu, z brakiem nadziei na dalsze życie. Również wyrzucenie chleba można powiązać z ogólnoświatowym marnotrawieniem żywienia, w jednej części świata ludzie umierają z głodu, walczą o każdy kęs, w drugiej zaś, nie dojadają, wyrzucają resztki, czy po prostu marnują dużą część jedzenia. Na końcu krótkometrażowego filmu pojawia się motto brzmiące "Tym, którzy nie powrócili", mowa oczywiście o ludziach jadących na pewną śmierć, do obozów zagłady. Film trwa 10 minut. Autor filmu - Grzegorz Skurski ur. 23 lutego 1939, zm. 4 maja 2009, został opisany przez Tadeusza Sobolewskiego w artykule "Zmarł Grzegorz Skurski" w ten sposób: „Amator życia. Niezwykła postać, bliska wielu ludziom z różnych środowisk. Reżyser dokumentalista, autor monodramów i słuchowisk radiowych, felietonista. Żadna z tych ról nie określa, kim był naprawdę. Sam siebie nazywał półżartem najlepszym szoferem wśród reżyserów z racji stażu taksówkarskiego. Do tej pory – chwalił się – korzystam z opowieści, których przez dziesięć lat słuchałem zza kierownicy. Moje życie to ciągłe słuchanie i dosyć nieudolne przetwarzanie tego, co usłyszałem”. Film „Chleb” otrzymał w 2003 r. wyróżnienie na Warszawskim Festiwalu Filmów o Tematyce Żydowskiej.Podczas omawiania problematyki „Chleba” szczególną uwagę zwracaliśmy na symbole oraz powiązania do innych tekstów kultury, m. in. "Przedwiośnia" Stefana Żeromskiego, "Innego świat" Gustawa-Herlinga Grudzińskiego, "Zdążyć przed Panem Bogiem" Hanny Krall. Uważam, że lekcja była świetną powtórką do matury, a film jest przykładem tekstu kultury, do którego można się odwołać przy wielu tematach maturalnych z języka polskiego.


 Grzegorz G., klasa 4 TW





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz