czwartek, 15 lutego 2018

Lekcja filmowa w kl. 4 TGW "Tango" Zbigniewa Rybczyńskiego

Dzisiaj, tj. 15.02.2018 w klasie 4 TGW odbyła się lekcja filmowa poświęcona "Tangu" Z. Rybczyńskiego. Dużo uwagi poświęciliśmy formie filmu, a przede wszystkim schematom.


Lekcja filmowa w kl. 4 TGW - "Tango" Zbigniewa Rybczyńskiego


Dnia 15.02.2018 r. w klasie 4 TGW zajęliśmy się analizą i interpretacją krótkometrażowego filmu Tango z roku 1980 reżyserii Zbigniewa Rybczyńskiego. Animacja, wykonana metodą techniki zdjęciowej, opiera się na schematyzmie - ukazane jest pomieszczenie, w którym pojawiają się kolejne osoby przy łącznej liczbie ponad dwudziestu, każda wykonująca inną czynność, ciągle wychodząc i powracając na ekran, by jednak po określonym czasie opuścić pokój na stałe, pozostawiając go ostatecznie opustoszałym. Ich aktywność jest ściśle związana z życiem codziennym, lecz z powodu przemieszczania się po wyznaczonych liniach i powtarzania zamkniętych w pętli cyklu ruchów upodabniają się do lalek. Omówiliśmy pojęcie „realizmu” - zadaliśmy sobie także pytanie, czy sztuka powinna naśladować rzeczywistość.

Na lekcji filmowej oprócz opisania minimalistycznej przestrzeni wyjaśnialiśmy przede wszystkim sposób zachowania się grupy postaci - zdają się być dla siebie niewidzialne, mijają się ze sobą, nieustannie odtwarzając te same działania. Potwierdza to założenie, że człowiek nie ma możliwości ucieczki przed formą, natomiast wskazuje również na podążanie przez bohaterów własną, indywidualną drogą. Film stanowi próbę przezwyciężenia schematów, nie posiada fabuły, chronologii ani dialogów. Ma wydźwięk uniwersalny, dzięki czemu można się doszukać kilku interpretacji.

Podjęliśmy temat koncepcji czasu i jego cykliczności, zastanowiliśmy się nad poruszonymi problemami, a także powiązaliśmy Tango Zbigniewa Rybczyńskiego z utworami literackimi, takimi jak Ferdydurke Witolda Gombrowicza, Weselem Stanisława Wyspiańskiego, Panem Tadeuszem Adama Mickiewicza, Tangiem Sławomira Mrożka oraz wykazaliśmy związek z twórczością Dostojewskiego (polifonia). Nawiązując do różnych motywów, otrzymaliśmy w kontekście matury znakomity przykład tekstu kultury bogatego w symbolikę.

Bianca L., klas 4 TW





Brak komentarzy:

Prześlij komentarz