Źródło grafiki: www.kinozarogiem.pl
Dzisiaj, tj. 13.03.2018 r. w klasie 1 TZ odbyła się lekcja filmowa z filmem dokumentalnym "Rodzina człowiecza" Władysława Ślesickiego.
Lekcja filmowa w klasie 1 TZ - "Rodzina człowiecza" Władysława Ślesickiego na bis
Dzisiaj na lekcji filmowej dyskutowaliśmy o „Rodzinie
człowieczej” W. Ślesickiego. Film został wykonany w 1966 roku przez Władysława
Ślesickiego (studiował historię sztuki na Uniwersytecie Warszawskim, w 1955
roku ukończył Wydział Reżyserii na PWSF w Łodzi – dyplom otrzymał w 1959 roku).
Film „Rodzina człowiecza” pokazuje typową egzystencję człowieka na wsi. Dzień
bohaterów i bohaterek rozpoczyna się bardzo wcześnie i wypełniony jest pracą.
Senior rodu kopie ziemię, łowi ryby, jego żona rankiem zbiera grzyby i pomaga w
pracach gospodarskich. Młodsza kobieta wypuszcza krowy na pastwisko i kury na
podwórko, rozpala ogień, zajmuje się dziećmi, praniem, gotowaniem obiadu. Jej
mąż pracuje w polu, orze ziemię. Egzystencja człowieka pokazana została dzięki
niespiesznej narracji. Często stosowane są plany bliskie, które charakteryzują
bohaterów (pomarszczona twarz seniora rodu), pokazują przedmioty codziennego
użytku, by przybliżyć życie mieszkańców. Kamera często pełni funkcję obserwatora
(np. scena karmienia kur, prania w jeziorze, rąbania drzewna). Wielu kadrom
można przypisać znaczenie symboliczne — scena pracy w polu (bohater „idzie pod
górę” — trud), zbliżenie pokazujące węża (symbol zła), karmienie piersią
(symbol macierzyństwa, pierwotnych instynktów, Matka Boska). Bohaterowie i
bohaterki żyją w zgodzie z naturą — wstają o świcie, o zmroku kończą dzień.
Pracują w polu, korzystają z dobrodziejstw natury (łowienie ryb, zbieranie
grzybów). Spożywają „proste” posiłki, matka na uboczu karmi dziecko piersią.
Żyją spokojnie, jakby miarowo, bez pośpiechu, każdy wie, co powinien robić,
widoczny jest pewien rytm.
Na początku filmu widz widzi zegarek leżący na stoliku,
ale nikt na niego nie spogląda. Powolną narrację podkreślają także sceny z
muchą chodzącą po ścianach, pająkiem w kącie domu, śpiącym w kołysce dzieckiem.
To raczej tylko symbol XX wieku (podobnie jak traktor). Rodzina Książkowskich
stanowi przykład rodziny patriarchalnej. Istnieje tu wyraźny podział obowiązków
— mężczyźni wykonują prace w polu, sieją, orzą, rąbią drwa; kobiety zajmują się
gospodarstwem, gotowaniem, praniem, sprzątaniem i dziećmi. Starsze dzieci
pilnują młodszych, średnie pokolenie „usługuje” starszemu (wyrażenie szacunku).
Reżyser, portretując mieszkańców, przechodzi od ogółu do szczegółu — najpierw
widzimy lasy, jeziora, przyrodę, następnie dom i budynki gospodarskie głównych
bohaterów. To miejsce stanowi ich centrum świata. Sama wieś jest oddzielona od
świata, jest pewnym mikrokosmosem. Nie ma połączenia kolejowego czy
autobusowego z miastem. Syn Książkowskich jedzie po chleb na rowerze i to, być
może, jedyna droga do i ze wsi. Jest to więc prawie zamkniętą przestrzeń, w
której czas się zatrzymał. Rytm dnia jest rytmem natury (kompozycja klamrowa —
wypędzanie poranne krów i powrót zwierząt z łąki wieczorem). O minionych
chwilach przypominają portrety ślubne wiszące na ścianach, o zmarłych — zdjęcia
z pogrzebu, a o dawnych wojnach toczących się na tym terenie – hełm służący do
nabierania prosa i ruiny bunkrów. Bohaterowie żyją bez wygód (prąd, bieżąca
woda, telewizor itp.). Ślesicki rezygnuje z np. formy wywiadu, nie ma również komentarza
odautorskiego (narratora, „opowiadacza”). Jednak stosunek reżysera do
opowiadanej historii rodziny jest widoczny w sposobie prowadzenia narracji.
Każda ukazana czynność jest ważna, życie bohaterów jest spokojne, miarowe, ma
swoje tempo. Reżyser wciela się w rolę obserwatora zaintrygowanego tym, co
widzi. Rodzina człowiecza to, jak gdyby, rodzina, która posiada najlepsze
cechy, rodzina wybrana, szczególna. To rodzina, która żyje z dala od zgiełku
miast, w spokoju i harmonii, co jest źródłem szczęścia bohaterów i bohaterek,
którzy żyją w takim swoim specjalnym miejscu na ziemi.
Karolina
K., kl. 1 TZ
LINK DO FILMU WWW. CDA.PL: https://www.cda.pl/video/47883970/vfilm
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz